Summary
A 20-year-old woman with active Crohn’s disease had an abrupt onset of high fever
accompanied by an elevation of serum γ-glutamyltransferase and alkaline phosphatase.
Her past medical history included a course of corticosteroid therapy for 7.5 months
and a resection of the terminal ileum and the cecum 2 months before admission. At
that time an ileoascendostomy had been performed, revealing a walled-off perforation
of the colon into the retroperitoneal space. Sonography revealed 2 large abscesses
in the right lobe of the liver. After beginning antibiotics, ultrasound-guided percutaneous
aspiration and drainage with a pigtail catheter were performed for both abscesses
leading to a rapid reduction of their size and an improvement in the patients general
condition. Liver abscess represents a rare complication of Crohn’s disease. A review
of the literature is presented.
Zwei große Leberabszesse als Komplikation eines M. Crohn
Bei einer 20-jährigen Patientin mit einem floriden M. Crohn kam es plötzlich zu hohem
Fieber und einem Anstieg der γ-Glutamyltransferase und alkalischen Phosphatase. Sonographisch
wurden 2 große Abszesse im rechten Leberlappen diagnostiziert. Nach antibiotischer
Anbehandlung wurden beide Abszesse unter sonographischer Kontrolle punktiert und mit
einem Pigtail-Katheter drainiert. Sie bildeten sich danach rasch zurück. Vorausgegangen
waren eine 7,5-monatige Therapie mit Kortison und eine 2 Monate zurückliegende Resektion
der Ileozökalregion mit Ileoaszendostomie, wobei eine retroperitoneal gedeckte Perforation
des Kolons zu Tage gefördert wurde. Ein Leberabszess stellt eine seltene Komplikation
des M. Crohn dar. Die diesbezügliche Literatur wird in einer Übersicht dargestellt.
Key words
Liver Abscess - Crohn’s Disease - Percutaneous Catheter Drainage
Schlüsselwörter
Leberabszess - M. Crohn - perkutane Katheterdrainage
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Fußnoten
1 Dedicated to Prof. Dr. Georg Strohmeyer on the occasion of his 70th birthday
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